duminică, 12 decembrie 2010

Les herbes folles

Un film-gateau cumva suspect de malpraxis gastronomic, salmonelic, fărâmicios, înșirat pe prispa unei case colorate și dezordonate în care intră și din care ies trândind, bocănind, înjurând, bocind, în pași săltăreți sau bahici câteva personaje, dintre care două mai notabile. El, intrusul, factorul patogen reponsabil cu salmonela și distorsiunea, găsește un portofel pe care samaritenește vrea să îl returneze purtătoarei de drept, procesul interacțiunii dintre cei doi, pe cât de firesc ar fi putut fi, pe atât de anormal se desfășoară. Ia naștere astfel un perpetuu bumerang de vreau să te cunosc, ba nu vreau, vreau să te văd, să îți vorbesc, ba mai bine nu, o figură de dans stângace care se lasă cu bășici, executată pe o linie melodică cu care refuză să fie în tandem.

Doi oameni maturi, două suflete tari, trecute bine de pistilul vârstei, aflați cumva în stadiu de spori volatili trăiesc o așa zisă poveste de amor tragicomică, un fel de sindrom stockholm la distanță, un jeux des enfants care își joacă în baston șotronul, însă având un quelque chose ușor indescifrabil și cam haotic. Filmul începe cu o mulțime de picioare și se termină cu un zbor, un circuit care poate vrea să ne comunice o transformare, o ieșire din crisalidă sau un antagonism maturitate contrângătoare și responsabilă versus suflet șui și imponderal, o eliberare, o joie de vivre. Monologul este exploatat pe mai multe nivele, de la loja unei voci anonime cât și de la verandele personajelor, având acea savoare simplistă, epurată, franțuzită, la care se adaugă câteva scatch-uri cu un scop mai mult sau mai puțin precis, (d)efectele vizuale fiind apanajul unei sciece de reves de carton, ușor șleampătă. Film trecut pe la Cannes, probabil lăsat ca un smoc de iarbă asimetrică între două dale imprimate cu stele.
Mi-a plăcut această petite pied-anthologie.

14 comentarii:

  1. vaaai, l-am vazut si eu saptamana trecuta. a fost cel mai aiurea film pe care l-am vazut. nu sunt o cinefila avizata, poate si de-aia. in afara de vocea de pe fundal si comentariile ei nu mi-a placut nimic. :(
    daaar, cum am zis, sigur n-am inteles io ceva.

    RăspundețiȘtergere
  2. nici eu n-am prea inteles ce s-a vrut a fi, un film in cadere libera, ii ratam cel mai probabil decolarea si aterizarea, dar ii urmarim de la distanta flic flacurile ;))

    RăspundețiȘtergere
  3. of, ideea asta fixa cf careia tbuie sa 'intelegi' un film k sa-ti plak... cine, ce 'intelege' dintr-un david lynch?! (mai ales de la 'mulholland drive' incoace)
    crek oamenii au nevoie urgenta de un transplant de imaginatie & de o transfuzie de suprarealism :P
    mie mi-a placut filmul dlui resnais pt k e k o banda desenata care o ia razna, intoarsa pe dos de vintul unui suprarealism naiv... doar culorile (minunate!) stau locului & asteapta cuminti sa ne bucuram de ele :P

    RăspundețiȘtergere
  4. @ tomata: cum bine spune d-l Anonim, de ce trebuie neapărat să înţelegi ceva dintr-un film? de ce dacă X omoară pe Y, trebuie să ştiu eu neapărat de ce? de ce un film trebuie să aibă un sfârşit elucidat?

    ca info: sabine azema (doamna roşcată din film) este partenera de viaţă a lui Resnais, regizorul. ea are undeva pe la 50-60 de ani, el 90. ei bine, filmul ăsta este cea mai frumoasă declaraţie de dragoste la care o femeie poate visa: resnais către azema, spunându-i: "cucoană, habar nu am eu cum e cu dragostea asta, deşi am văzut multe la viaţa mea, dar pot să îţi spun doar că simt aşa ceva MARE pt tine" şi "hai să ne jucăm!". de aici şi iraţionalul: "am 90 de ani, dar vreau să mă joc cu mintea!"

    dacă vrei să înţelegi de ce nu îl "înţelegi" pe resnais, trebuie cel puţin să vezi ultimele lui filme, începând cu smoking/no smoking.

    RăspundețiȘtergere
  5. oooo, domnu cu 'blogu cu filme' e de acord cu 'anonim' (adik cu mine)! asta nu se explik decit prin aceea k nu si-a dat seama k 'anonim'-ul este... als :P
    deci oops, cum s-ar zice :)

    RăspundețiȘtergere
  6. @ bogdan culmea e ca am vazut smoking/no smoking acum cativa ani buni si eram parca la fel de in dilema, oricum atat tu cat si als aveti dreptatea voastra, iar adnotarea ta a fost destul de...descretitoare de frunti, arigato :) sa zicem ca e un film jargon :)

    RăspundețiȘtergere
  7. @ Anonim si @Bogdan --> am tinut neaparat sa specific ca nu sunt avizata si nici o devoratoare culta de cinematografie. nu prea-mi place sa-mi pierd timpul cu filme de arta care doar ma frustreaza si din care nu inteleg nimic. Chiar nu pot mai mult si nu mi-e rusine cu asta. Filme cum sunt Les herbes folles si The Fountain nu sunt pentru mine, pentru ca le consider proaste, desi ele sunt super apreciate. Nu zic ca e vina lor, da' nici a mea daca nu-mi plac. E o chestie de gusturi si stiti cum se spune: "in gusturile omului, nu iti bagi picioarele."

    RăspundețiȘtergere
  8. @tomata cu scufita: mi se pare o dovada de aroganta din partea ta sa spui k le consideri 'proaste' doar pt k TIE nu-ti plac; nu poti ramine, pur & simplu, la 'nu-mi plac'? dc tbuie sa jignesti filmul, autorul lui & pe toti cei carora filmul acela le-a placut?
    intr-adevar, gusturile nu se discuta; dar exista gusturi bune & gusturi proaste - k sa fac si eu o arogantza... :P

    RăspundețiȘtergere
  9. oameni buni eu il chem pe impaciuitorul lynch la bara :P: "oamenii spun uneori ca un film este greu de inteles, dar eu cred ca ei inteleg mult mai mult decat isi dau seama. Pentru ca toti am fost inzestrati cu intuitie-efectiv avem darul sa intuim tot felul de chestii" :D

    RăspundețiȘtergere
  10. @ Anonim --> nu jignesc pe nimeni. Pentru MINE filmul e prost. nu autorul, nu publicul lui. Extrapolezi prea mult. Ok, poate cuvantul e dur si daca te deranjeaza prea tare, pot reformula: "pentru MINE filmul nu e bun", ca in definitiv tot aia inseamna... iar daca asta e o aroganta, fie cum zici tu. desi nu asta mi-a fost intentia.

    @ Adina - oh, dar nu se cearta nimeni. eu doar mi-am exprimat parerea si altii s-au simtit vizati, desi nu era cazul. nu vad de ce faptul ca unora nu le place un anumit gen de film ii jigneste pe fanii lui.

    RăspundețiȘtergere
  11. pai tocmai: dk spui 'nu mi-a placut', e ok; dk spui 'e prost', faci o judecata de valoare care-i insulta pe cei carora le-a placut (adik: se-ntelege k le plac filmele proaste...)

    RăspundețiȘtergere
  12. 'les herbes folles' este pe pozitia 7 in top 10-ul revistei 'time' (pe 1 'toy story3', pe 4 'life during wartime', pe 5 'the social network')...
    ce mai tbuie spus e k, la 88 de ani, resnais ramine - de la 'hiroshima mon amour' incoace - cel mai consecvent EXPERIMENTAL cineast francez (godard e godard - &, oricum, e elvetian :P)

    RăspundețiȘtergere
  13. @ als apropo, am vaz life during wartime, misto update, dar nu se compara cu happiness, aparatia blietzkrieg a lui charlotte rampling m-a lasat speachless :)

    RăspundețiȘtergere
  14. da, da, rampling rulz (always!), da ti-am zis k happiness e the best...
    vezi si welcome to the dh, crek o sa-ti plak

    RăspundețiȘtergere