joi, 14 octombrie 2010

Goya's Ghosts

Cum weekendu' trecut m-am retras la ţară, în consecinţă la o distanţă considerabilă de spaţiul internautic, n-am avut de ales şi am butonat leneşă telecomada nesperând să dau peste ceva demn de luat în seamă, însă spre surprinderea mea am dat peste goya şi ale sale fantasme, pe tvr1. Spre deosebire de alte filme care au în centrul lor artistul şi muzele sale, de data asta abordarea relaţiei pictor-subiect are parte de o viziune care parcă implică distanţare şi mediere. Muzele, Natalie Portman şi Javier Bardem, decupaţi din tablouri diferite, mai ales societale, se întalnesc sub pensula luii Stellan Skarsgård (nenea cu faţa plină de chestii scârboase din piraţii caraibieni) şi a lui Milos Forman.Natalie ajunge la închisoare ca urmare a unor acuzaţii absurde, nefondate, menite să reflecte judecata întunecată a Inchiziţiei, iar un preot face o pasiune pentru ea, încearcă să o scoată de acolo, dar se loveşte de intoleranţa autorităţilor superioare, în ciuda preţului ridicat pe care familia fetei este gata să îl plătească. În timp ce natalie rămâne închisă timp de 15 ani (imaginile din carcere aduc cumva mai mult a murillo sau caravaggio decat a goya) bardem devine revoluţionar, francezii se fac că eliberează spania, după care istoria mai fentează încă o dată libertatea şi drepturile omului. Chiar dacă trece facil prin iureşul acestor încrâncenări istorice şi chiar dacă scenariul e uşor fatalist şi pe alocuri neconvingător, natalie e genială şi dă viaţă unei serii de atavisme în cadrul aceleaşi poveşti, bardem e cam băţos, aşa cum trebe pentru o faţă sobornicesc-perfidă, iar scena în care tatăl fetei îl torturează e splendidă şi foarte tensionată (vezi mai jos). Picturală, biblică şi mai puţin goyască şi mai mult în stilul caravaggio este scena din final, bardem cu capul în jos aduce cumva cu a sf petru.

natalie desnuda
natalie fea

ps: daca apar iar pozele de nespe ori, ca mie nu imi apar, acum, server-ul maica-sii, nu va speriati, nu-s dilie, le modific maine, adica azi :D cand le-oi vedea


7 comentarii:

  1. ati fost destul de permisiva cu filmu' asta, eu l-am vazut demult. nu mi-a placut nici scenariu, nici nimic. sunt fan goya si filmu' e nimica toata pe langa viata si opera lui francisco. stellan a fost sters( asa a fost directionat), bardem la fel ca 'no country', destul de credibil dar cam fortat, iar natalie...mi mi se pare o actrita de manuta a doua. a avut si ea o strambatura, un rictus in filmu' asta, in rest la fel de falsa si de amatorista cum o stiu in alte filme. singurul rol din cariera ei care a fost bun a fost ala din 'leon' si colo trebuia sa inceteze. deci nota 4 si scenariu, si regie, si actoreala. sorry, e totusi goya si fantome n-am vazut, doar aberatii.

    RăspundețiȘtergere
  2. incercati sa-l vedeti pe stellan in lars von trier nu doar piratii:)

    RăspundețiȘtergere
  3. permisivitatea se datoreaza poate scenei torturii care m-a fascinat, este un film slab in comparatie cu ce a mai facut forman, si crispat l-am vazut pe stellan in lars von trier:) cred ca o cam inchizitoriezi si u pe natalie saraca :))

    RăspundețiȘtergere
  4. Filmul rateaza doar prin faptul ca nu e despre Goya si deci dezamageste pe cei cu anumite asteptari. Dar ca film de perioada eu il gasesc satisfacator. si da sunt cateva scene superbe.

    RăspundețiȘtergere
  5. cand am auzit acum cativa ani de film si am vazut trailer-ul ma asteptam la ceva cu mult mai prost...si prin faptul ca nu face un epicentru din goya e atipic si parca nu ma deranjeaza prea tare, lasa cumva loc si altor abordari, mi-ar placea sa vad un goya varianta...greenaway :)

    RăspundețiȘtergere
  6. lol: goya 'by' greenaway e o idee sugubeata, ma tem insa k n-ar putea iesi decit ceva la fel de absurd k 'mondrian by kusturica' ;P
    n-am vz goya by forman, toata lumea mi-a zis k nu merita... dar natalie p nu e deloc 'o actrita de mina a 2-a' - e de ajuns s-o vezi in (among others) 'my blueberry nights' (altfel, un film slabut...) k sa te convingi!
    (als)

    RăspundețiȘtergere
  7. da, e posibil ca pana lui greeaway sa dea o tusa cvasidocumentareasca cu accente teatrale :) eu inca n-am vazut my blueberry nights (shame on me i know) si tot nu mi se pare o actrita de mana a dous, ba deloc...stiu ca am vazut acum mult timp, p tv parca, un film, tot asa slabutz, era o pustoaica ninfetica, razvratita, mereu in conflict cu ma-sa si pana si acolo avea sclipire :D

    RăspundețiȘtergere