miercuri, 9 februarie 2011

Inception vs Paprika

Vedeți asta după care discutăm:


Inception este nominalizat deci la mândra categorie oscaricescă ăl mai original scenariu, eh, drăcie, păi ăsta-i paradoxu ăl mai titirezoidal din câte am auzit. 

Bine, bine adino, dar inception e un film rational despre reverie făcut cu tehnică mega șmecherească, pe când Paprika ăsta nu-i decât un animeu japonez, mind blowing, mâzgăleală irațională. Irațională domne, dar așa trebuie să fie visarea, nebulatorie, fragmentară, surprinzătoare, permanent clătinândă pe puntea lustruită a simbolisticii. Toată această clătinare mi-a priit cu mult mai bine stomacal decât kick-urile interminabile ale lu nea Nolan.  De ce e Paprika cu mult mai bun decat inception:

-apucă visu vânos de un antebraț, îi scutură din temelii trupul de îi cad toti gologanii din buzunare, se explorează domne cu îndrăzneală cotloane de care inception fuge ca de molimă 

-inception e preponderant acțional, paprika e și acțional și metaforic și amuzant și omenesc în ciuda formatului
-inception e umbra unei idei, paprika e ideea în toată pulpa ei
 
-personaju ăl important e fomeie, mă scuzați asta a fost o pantentă feministă pur personală :P
-de teama dezintegrării și blurizării creierașului împopcornat al spectatorului inception păstrează personajele omogene ori în vis ești cam ce vrea subconștientu să fii, paprika se lasă deci pradă lui morpheu și îi aduce ofrande pe măsura înțelepciunii sale obscure
-paprika n-are nevoie de slow motion ca să fie cool și ca să țopăie dintr-un vis într-altul
-paprika iubește filmele de toate neamurile, inception se iubește doar pe sine

dacă teri gilliam ar fi presărat mai multă paprika în creștetul lui parnassus morfeu ar fi fost mai mulțumit și nu s-ar fi urcat melcios pe pereți...dacă teri gilliam ar fi făcut inception...

omulețu care a făcut mândrețea asta de paprika a mai făcut:
-perfect blue pe care l-am comparat ici cu black swan
-tokyo godfathers despre care scrisei aci 
-și millennium actress pe care îmi propun să-l văd asap :D
meropi, arigato :) 

13 comentarii:

  1. Paprika si Perfect Blue sunt niste rataciri metafizice superb realizate dar din nefericire sunt doar animatii si asta le faulteaza notorietatea. Raman destinate doar fanilor anime sau cinefililor inversunati ca noi.. si altii.

    RăspundețiȘtergere
  2. yep:) uite tokyo godfathers e cat se poate de despuiat de metafizic si cade usor in sfera socialului lucru ce ii scade din nou...notorietatea :D

    RăspundețiȘtergere
  3. m-ati facut curios cu acest omulet plin de rataciri metafizice.

    RăspundețiȘtergere
  4. da, saracu a si murit de cancer, anul trecut, la 47 de ani :(

    RăspundețiȘtergere
  5. nu sunt eu mare fan inception, dar nu trebuie sa-l despuiem pe nolan de orice merit. daca a avut ca punct de plecare paprika(n-am vazut animatia), trebuie sa i se recunoasca meritul de fi transpus in "realitate" ideea de acolo, asa cum imi dau eu seama ca este ea din ceea ce am citit! pe noi ne supara de fapt ca nolan a tratat superficial lumea viselor-dar cred ca asta a si intentionat-
    eu raman la parerea pe care am mai spus-o: dacă teri gilliam ar fi făcut inception-nu cred ca iesea mare lucru(sa nu ma intelegi gresit:)
    ce-i drept mi-a fost o teama teribila de parnassus, dar pana la urma s-a dovedit un film savuros:)

    RăspundețiȘtergere
  6. @ cata nu mi-am propus sa-l despui pe nolan de merit, nu am autoritatea si nici instrumentele necesare:P, da' un mic striptesse acolo nu-i strica :P ideea comparatiunilor mele (cum am mai spus cu varii ocazii) este aceea de a scoate in evidenta filmul al mai putin cunoscut punandu-l langa unul mega ridicat in slava cerului, pe principiul...haloului comunicant, sper sa te uiti la paprika, macar de curiozitate...in ceea ce-l priveste pe teri nu pot fi decat unilaterala, omul are un simt estetic al haoticului mai rarisim care se pupa bine cu oniricul, zic io :P

    RăspundețiȘtergere
  7. nolan si striptease:)) bine ca am vazut macar un sarut.
    paprika am in plan de multa vreme chiar, sper sa ajung sa-l si vad candva!
    mie imi place mult teri, dar nu-l mai credeam in stare de ceva notabil, mai ales dupa fratii grimm; dar imaginatia lui parnassus mi-a spus ca ma insel:) si e bine sa te inseli

    RăspundețiȘtergere
  8. da, probabil avea ceva probleme cu prostata cand a facut fratii grimm :))

    RăspundețiȘtergere
  9. gata vazut Paprika. Bun de tot. de asemanarile cu Inception nu ma leg mai ales dupa ce am vazut niste asemanari si mai mari intre The Departed si Mou gaan dou.
    PS. asa ca anime ai vazut Grave of the fireflies?

    RăspundețiȘtergere
  10. pey cum the departed nu e remake dupa infernal affaires, i mean decalarat?:))
    n-am vazut Grave of the Fireflies, mi-a zis cristi ca i l-ai recomandat si lui :P ma uit, ma uit, ma limitasem intr-un timp la miyazaki, dar de cand cu paprika tre sa sondez oniricu animat ceva mai tare :P

    RăspundețiȘtergere
  11. nu stiam ca e remake. stiam ca e adaptat dupa o carte.

    RăspundețiȘtergere
  12. pey in numele evidentei sper sa fie :)) adica nush care a fost principala sursa d inspiratie...wow nu stiam ca exista si o carte :))

    RăspundețiȘtergere
  13. Alo, bajeti! nu vreau sa va stric distractia, dar daca tot va place terrY Gilliam, invatati macar sa-i scrieti numele. ce e cu 'terri' ala? nu vi s-a parut deloc ca suna ciudat?
    in alta ordine de idei, post-ul e cool si cu afirmatii foarte interesante.

    RăspundețiȘtergere