luni, 29 martie 2010

Luni de miere, luni de fiere

Mai tii minte Alexicule cum mi-l recomandai prin liceu pe nea' Bruckner si ale sale luni de fiere? Nu se compară ce-i drept cu nebunia şi îndrăzneala (nu că romanul de faţă n-ar fi îndrăzneţ) copilului divin însă nu poate fi băgat cu uşurinţă în oala zecilor de romane eroscopice pentru că are pretenţia de a reflecta un întreg tumult existenţial al cuplului să-i zic postmodern aşa cum este şi scriitura. Însă acestă aură postmodernă pare a fi mai mult consecinţa unui pariu cu stilul epocii deoarece pe alocuri comparaţiile se învârt la lumina aceleiaşi idei si devin redundant supărătoare, însă povestea este destul de enigmatică, la început puţin credibilă, însă uşor acceptabilă dacă o digerăm în termeni ideologici, exemplificatori. Pe scurt: un vapor, două cupluri antitetice, unul dintre ele dorind să lase mărturie celuilalt un trecut tumultos, experimental, erotic până la masochist. Multe scene te iau prin surprindere şi de multe ori le poţi foarte uşor categorisi ca fiind fantezii, întrebându-te pănă unde merge înjosirea, nu le poţi decât lăsa plutind undeva într-un limb al incertitudinii. Cât depre ecranizare Bitter Moon (1992) destul de insipidă, multe modificări (Polanski probabil nu a gustat catarsisul finalului cărţii şi a fosţat nota şi de asemenea nu a gustat nici scena pedofilă, mă mir). Însă ce mi-a plăcut la film au fost mişcarea şi scârţăiala continua a vasului, personajele masculine foarte bine alese, Hugh Grant şi Peter Coyote, replici adaptate foarte frumos, păcat că nu au fost reprezentate vizual pe măsură. Propun o reecranizare, în regia lui Trier;)).

4 comentarii:

  1. Ah, eu si bataile de cap indreptate catre tine!:)) Ce sa fac daca bancile noastre erau apropiate!

    Oricum, desi nu am mai citit de ceva timp cartea, cred in continuare ca as fi mare fana , desi dl Bruckner nu m-a prea multumit cu alte romane, gen "Iubirea fata de aproapele".Cat despre film, l-am vazut intamplator inainte de carte si mi s-a parut bizar si nereusit.
    Il adaug la lista de filme care nu fac cinste cartii (in aceeasi lista cu ecranizarea romanului "1984" :I )

    RăspundețiȘtergere
  2. Nici mie nu mi-a placut "iubirea fata de aproapele" si parca nu m-as uita la "1984" :P

    RăspundețiȘtergere
  3. de la bruckner, din ce am citit, doar atat s-ar merita. culmea...decaderii lui, hihi.

    RăspundețiȘtergere
  4. Imi place titlul tau, e foarte inspirat!
    Cat despre carte... e prea dimineata sa ma apuc sa comentez :P

    RăspundețiȘtergere